SuperOffice lomakkeet

Posted · Add Comment

Tässä kirjoituksessa tutustutaan tarkemmin SuperOfficen Lomakkeisiin. Aluksi tutustutaan mitä SuperOffice lomakkeet on ja mihin niitä voi käyttää. Lopuksi käyn läpi lomakkeen luonnin. Seuraavassa kirjoituksessa tutustutaan, miten SuperOffice makroilla voidaan automatisoida lomakkeelle syötettyjä tietoja eteenpäin SuperOfficeen.

Mikä on SuperOffice lomake?

SuperOffice lomakkeet on SuperOfficella luotu www-sivu johon yrityksen www-sivuilla vieraileva henkilö voi syöttää omat tietonsa ja muuta tarvittavia tietoja. Kun henkilö klikkaa ”Lähetä” painiketta, syötetty tieto siirtyy SuperOfficeen.

Lomake voi olla esimerkiksi yhteydenottopyyntö, uutiskirjeen tilaus, ilmoittautuminen tapahtumaan, palautekysely tai asiakaspalvelutiketin luonti.

SuperOffice lomakkeen luonti

Lomakkeen luonti aloitettaan klikkaamalla vasemmasta valikosta ”Markkinointi” ja avautuvasta sivusta valitaan ylhäältä ”Lomakkeet”.

Pääsivulta nähdään ensimmäisenä viimeksi muokatut lomakkeet. Klikkaamalla ”Luo uusi Lomake” voidaan luoda uusi tyhjä lomake. Helpoiten uuden lomakkeen saa luotua klikkaamalla ylärivistä ”Lomakemallit” ja tämän jälkeen ”Mallikirjasto verkosta”. SuperOffice on luonut tänne mallipohjia valmiiksi, joita voi hyödyntää.

Mallipohja otettaan käyttöön klikkaamalla haluttua pohjaa ja klikkaamalla ”Käytä tätä mallia”

Omanaisuudet välilehdellä annettaan lomakkeen nimi, kansio, kuvaus, kieli ja hallinnoija. Lisäksi lomakkeen käyttöä voidaan seurata Google Analytics:llä. Lomake voidaan automaattisesti poistaa käytöstä(deaktivoida) kolmella eri tavalla:

  • Asti, lomakkeen näkyvyydelle annettaan päivämäärä, jonka jälkeen lomake poistuu käytöstä
    • Esim. tapahtumaan ilmoittautuminen päättyy 31.05.2019. Lomaketta ei voi käyttää enää 01.06.2019.
  • Korkeintaan, kuinka montaa kertaa lomaketta on käytetty
    • Esim. tapahtumaan on paikkoja vain 10. Kun 10 ilmoittautumista on lomakkeen kautta tullut, lomake ei ole enää käytettävissä.
  • Tai näiden yhdistelmällä

Kentät välilehdellä määritellään lomakkeeseen halutut kentät. Esimerkissä on kentät tekstilohko, kuvat, nimi, sähköposti, yritys, yhteyshenkilö – tilaus, yhteyshenkilö – suostumus ja lähetä painike. Kenttien sijaintia lomakkeella pystyy vaihtamaan helposti, tarttumalla hiirellä kentän ylälaidasta pystyy sijaintia vaihtamaan. Kentän tietoja pystyy muokkaaman tupla klikkaamalla kenttää.

Tyylit välilehdellä pystyy muokkaamaan lomakkeen graafista ilmettä kuten fonttia, fontin kokoa, taustan väriä tai lisäämään taustaksi kuvan.

Vahvistussivu välilehdellä määritellään sivu, joka näytetään, jos lomakkeella on käytössä sähköpostivahvistus. Sähköposti lehdellä määritellään sähköposti, joka lähetetään henkilölle, joka on lomakkeen täyttänyt. Näin varmistetaan, että sähköpostiosoite on oikea.

Kiitos välilehdellä voidaan henkilölle näyttää kiitosviesti esim. uutiskirjeen tilaamisesta tai ohjata hänet toiselle verkkosivustolle.

Inaktiivisen lomakkeen sivu välilehdellä määritellään mitä näytetään jos ”Ominaisuudet” välilehdellä on otettu käyttöön lomakkeen automaattinen deaktivointi ja lomake ei ole enää aktiivinen. Henkilö voidaan ohjata toiselle verkkosivulle tai hänelle voidaan näyttää viesti.

Toiminnat välilehdellä lomakkeen käsittely.

  • ”Luo pyyntö” luo lomakkeen tietojen pohjalta asiakaspalvelutiketin
  • ”Kuinka lähetys tulisi käsitellä” määritellään miten henkilön tiedot lisätään SuperOfficeen.
    • Ensimmäinen vaihtoehto luo automaattisesti uuden yhteyshenkilön jos yhteyshenkilön sähköpostiosoitetta ei löydy SuperOfficesta
    • Toisessa vaihtoehtoehdossa uudet yhteyshenkilöt pitää lisätä käsin ”Lomakkeen lähetykset” osiossa. Jos henkilön sähköposti löytyy SuperOfficessa, tiedot päivitetään automaattisesti SuperOfficeen.
    • Kolmannessa vaihtoehdossa kaikki lomakelähetykset pitää käydä lisäämässä käsin ”Lomakkeen lähetykset” osiossa.
  • ”Mitä pitäisi tapahtua, kun lomake käsitellään?” voidaan määritellä seuraavat asiat:
    • Lisätään yhteyshenkilö kiinteän valintaan
    • Lisätään yhteyshenkilö tiettyyn projektiin
    • Lisätään yhteyshenkilölle intressejä
    • Lähetettään yhteyshenkilölle sähköpostivastaus
    • Sähköposti pitää tehdä Superofficen Postitus-ohjelmalla
    • Suorittaa CRMScriptin tai Makron
    • Esimerkissä CRMScript luo myyntimerkinnän lomakkeen tietojen perusteella
    • Palaan makrojen toimintaan seuraavassa kirjoituksessa

Kun klikkaat ”Tallenna” lomake on valmis. Seuraavaksi lomakkeen tiedot pitää lisätä verkkosivuille tai sähköpostiviestiin.

Lomakkeen ”Julkaise” välilehdellä löytyy suora linkki tai Javascript koodi joka pitää upottaa verkkosivuille johon lomake halutaan lisätä. Lomake ei ole automaattisesti aktiivinen vaan se pitää aktivoida klikkaamalla ”Aktiviinen” painiketta.