Näin järjestät markkinoinnin automaation pk-yrityksessä tehokkaasti – 3 toimivaa vinkkiä

Markkinoinnin automaatiolla saat kätevästi tehostettua markkinoinnin päivittäisiä toimenpiteitä, kerättyä liidejä sekä lisättyä asiakkaiden kiinnostusta palveluihisi ja tuotteisiisi.

 

Tässä blogikirjoituksessa annamme kolme toimivaa vinkkiä, jotka auttavat markkinoinnin automaation hoitamista pk-yrityksessä.

1. Aloita helposti verkkosivuston optimoinnilla ja liidien tuotannolla

Huomaamme kyllä kaikki päivittäin, että verkkosivustolle pitäisi tehdä jotain. Mutta kun alamme suunnitella asiaa tarkemmin, paisuu asia helposti massiiviseksi kolmen kuukauden verkkosivustoprojektiksi. Tässä vaiheessa into myös usein lopahtaa.

 

Aluksi verkkosivustolla kannattaa miettiä erityisesti asiakaskokemuksen rakentamista ja asiakkaan auttamista. Auttamista on esimerkiksi se, ettei asiakas joudu etsimään yhteydenottolomaketta ja hänelle tarjotaan mahdollisuus helposti tilata uutiskirje.

 

Näistä sinun on helppo aloittaa! Ja pikku hiljaa sinun kannattaa siirtyä myös asiakasta avustavan materiaalin tuottamiseen tarjoamalla asiakasta auttavia blogikirjoituksia, alennuksia ja tarjouksia sekä opas- tai tuotevideoita asiakkaan tarpeesta riippuen.

 

2. Paranna näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa

Kun tarjoat asiakasta avustavaa materiaalia, on myös oleellista sijoittaa se sinne, mistä asiakkaasi sinua etsii. Käytä tässä sosiaalisen median kanavat hyödyksesi! Koska yleisön kerääminen somessa ei aina ole helppoa, on sinun erityisen tärkeää saada yrityksesi henkilökunta mukaan jakamaan hyödyllistä materiaalia eteenpäin.

 

Myös maksetun mainonnan käyttäminen kohdennetusti valitsemillesi kohdesegmenteille on tärkeää. Eivät kaikki asiakkaat osaa vielä etsiä palveluitasi, eivätkä he ehkä edes vielä tiedä niitä tarvitsevansa. Siksi maksettu mainonta on tärkeä väline asiakkaan mielenkiinnon herättämiseksi.

 

Kohdennus ja oikea-aikaisuus on olennaisen tärkeässä roolissa, koska tarkoitus kaikella toiminnalla on luonnollisesti palvella asiakasta, ei ärsyttää häntä.

 

3. Lisää tehokkuutta analysoimalla, mittaamalla ja automatisoimalla toimintaasi

Ilman analyysia et voi parantaa prosessiasi. Verkkosivuston ja sosiaalisen median mittaaminen on tärkeää, jotta tiedät mikä toimii. Aloita ottamalla Google Analytics -ohjelma käyttöösi. Sen kautta on helppoa katsoa suosituimmat sosiaalisen median toiminnot kohderyhmittäin ja hyödyntää työkalut, jotka auttavat toimintasi automatisoinnissa ja mittaamisessa.

 

On tärkeää tietää, mistä ja millaisesta sisällöstä asiakkaasi ja brändilähettiläät sivullesi löytävät, ja mikä on heidän vierailupolkunsa verkkosivuillasi.

 

Sinun kannattaa myös esimerkiksi automatisoida sähköpostien lähetys ja liidien kerääminen markkinoinnin automaatiojärjestelmin, sillä ne säästävät aikaasi ja tehostavat toimintaasi.

 

Hyviä työkaluja toimintasi kehittämiseen ovat esimerkiksi eMarketeer -markkinoinnin automaatiojärjestelmä sekä SuperOffice CRM -ohjelmisto asiakkuudenhallintaan. Työkaluilla säästät aikaa, vaivaa ja rahaa sekä parannat myyntiäsi oleellisesti!

 

Ole rohkeasti yhteydessä, jos haluat kuulla tuotteistamme lisää.

Kirjoittajavieras