7 syytä miksi jakelulistaltasi poistutaan

Posted · Add Comment

Sähköposti on epäilemättä yksi parhaista tavoista tavoittaa kuluttajat. Se on myös yksi kustannustehokkaimmista markkinointikeinoista, mutta teetkö jo kaikkesi hyödyntääksesi sen täyden potentiaalin?

LinkedIn, Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest ja monet muut alustat auttavat asiakasviestinnässä. Osa markkinoijista on jopa vähentänyt sähköpostin käyttöä.

Kuitenkin McKinsey & Company tekemän tutkimuksen mukaan sähköposti on edelleen suosituin online aktiviteetti ja 91% kuluttajista tarkistaa sähköpostinsa päivittäin. Vastaavasti 61% käyttää sosiaalista mediaa. Lisäksi suurin osa aikuisista vastaanottaa markkinointiviestintää mieluiten juuri sähköpostitse.

Laaja uutiskirjetilaajalista on hyvä työkalu, mutta tilaajamäärän säilyttäminen ja kasvattaminen on haasteellista. Käydään läpi miksi uutiskirjetilauksia perutaan ja mitä voit tehdä asialle. Seuraavassa kuvassa näkyy miksi uutiskirjetilauksia perutaan.

7 syytä miksi jakelulistaltasi poistutaan prosentit

Tässä Litmuksen kuvaajassa näkyy yleisimmät syyt sille, miksi uutiskirjetilauksia perutaan. Katsotaan näitä ja muutamia muita syitä hieman tarkemmin ja mitä niille voisi tehdä.

1. Kuka olet?

Monet tilaavat uutiskirjeitä hyvien tarjousten vuoksi. Jos ensimmäisen tervetuloa sähköpostin jälkeen mitään ei kuulu moneen kuukauteen, tilaajat eivät enää muista mistä yrityksestä on kysymys ja mitä yritys tekee. Kun sitten seuraava viesti tulee, niin vastaanottaja ihmettelee kuka lähettäjä on. Jos tilaaja ei tiedä tai muista kuka lähettäjä on, niin uutiskirjeen peruminen on todennäköistä.

Onneksi asiaan on yksinkertainen ratkaisu: sitoudu lähettämään säännöllisesti sähköposteja. Jos et lähetä posteja pitkään aikaan niin sinun tulee esitellä itsesi uudestaan ja pahoitella taukoa. Samassa viestissä voisi olla myös erikoistarjous tai alennus muistuttamassa asiakkaita miksi he ylipäätään alun perin tulivat postituslistalle.

2. Sisältösi ei ole tarpeeksi hyvää

Sähköpostisi kilpailevat kavereiden viestien, työmuistioiden ja muiden markkinointiviestien kanssa vastaanottajan huomiosta. Viestiäsi ei lueta, jos et pärjää tässä kilpailussa.

Panosta markkinointiviestiesi sisältöön kuten lehdistötiedotteisiin ja muihin merkittäviin mediaviesteihin. Aloita kiinnostavalla otsikolla, joka on mielellään nokkela ja ytimekäs. Älä käytä isoja kirjaimia tai liikaa välimerkkejä.

Airbnb lähetti seuraavan viestin juuri lounaan jälkeen sateisena ja kurjana maanantaipäivänä. Otsikko kehotti nopeaan reagointiin ja kauniit kuvat saivat monet lukijat ajattelemaan ”Haluan mennä Espanjaan.”

airbnb

Sähköposti oli korostetun yksinkertainen, vähän tekstiä ja kuva kertoi paljon. Hyvä sisältö ei tarkoitakaan välttämättä pitkiä kappaleita vaan kuvat, grafiikka ja videot voivat hoitaa asian.

3. Viestisi eivät ole henkilökohtaisia

Henkilökohtaiset sähköpostit kasvattavat merkittävästi myyntiä tutkimusten mukaan. Viestien räätälöinti on siis taloudellisesti järkevää. Lisäksi henkilökohtaiset viestit vähentävät uutiskirjetilausten perumisia.

Miksi? Lukijat saavat heille mielekästä sisältöä, kokevat yhteyden lähettäjään ja tuntevat, että heitä arvostetaan yksilöinä.

Tässä on viisi yksinkertaista tapaa personoida viestejä:

  1. Tervehdi vastaanottajaa nimeltä, ”Terve Timo, uskomme, että pidät tästä uudesta tuotteesta!”
  2. Tarjoa vastaanottajille tarjouksia ja alennuksia, joita he eivät saa muualta. Kerro myös, että tarjoukset ovat vain heille.
  3. Muokkaa viestisi sukupuolen mukaan – kerro miespuolisille asiakkaille miesten farkuista.
  4. Juhlista syntymäpäivää. Lähetä personoitu syntymäpäiväviesti syntymäpäivänä tai pari päivää ennen. Laita mukaan juhlallinen kuponki, alennus tai ekstrapisteitä.
  5. Seuraa tilaajasi verkkosivuvierailuja ja muokkaa sähköpostisi tilaajan tapoihin ja mieltymyksiin sopivaksi.

4. Lähetät sähköposteja liian usein!

Suurin syy jakelulistalta poistumiseen on yllä olevan kuvaajan mukaan liian usein tulevat viestit. Jos lähetät viestejä päivittäin ja jakelulistaltasi poistuu jatkuvasti porukkaa, kannattaa miettiä uudestaan viestintästrategiaasi. Liian usein tulevat myyntiviestit voivat tuntua tunkeilevilta ja turhauttavat vastaanottajan. Samalla myös maineesi kärsii.

Tiedä mikä on riittävän usein. Yksi uutiskirje kuukaudessa voi riittää pitämään tilaajasi tyytyväisinä, mutta ainut tapa tietää asia varmaksi on perusteellinen testaus.

5. Sähköpostejasi ei ole optimoitu matkaviestimille

Vuonna 2015 tammikuussa 53% sähköposteista avattiin matkaviestimillä. Todennäköisesti tänään vielä suurempi osa avataan mobiilisti. Kaikki näyttää erilaiselta pienessä älypuhelinnäytössä – verkkosivut, video, kuvat ja sähköposti.

Jos suunnittelet viestisi vain PC näytöille, et tavoita älypuhelinten ja tablettien käyttäjiä. Linkit eivät ehkä toimi kunnolla, kuvat eivät ehkä näy, teksti on pientä ja vaikeasti luettavissa. Seuraavassa kuvassa näet eron mobiilioptimoidun ja optimoimattoman sähköpostin välillä.

mobiilioptimointi

Jos lukijat eivät pysty lukemaan viestejäsi, he eivät pysy jakelulistallasi. Viestien optimointi matkaviestimiin on tärkeää, sillä muuten teet hallaa kampanjoillasi.

6. Asiakkaasi tilanne on muuttunut

Saatat olla tyytyväinen siihen, että joissain tapauksissa vika ei olekaan sinussa vaan muissa.

Asiakkaasi on saattanut mennä naimisiin, vaihtanut työpaikkaa, muuttanut ulkomaille, saanut lapsia tai muuttanut mieltään. Kun ihmisten elämäntilanne ja kiinnostuksen kohteet muuttuvat, heidän uutiskirjetilauksensa muuttuvat myös. Et voi tehdä mitään tälle luonnolliselle kehityskululle, mutta voit sovittaa tällaisen vastaanottajan uuteen segmenttiin tai muokata tarjontaasi. Näin voit aloittaa uuden suhteen vastaanottajan kanssa.

Positiivista asiassa on se, että vastaanottaja poistaa itsensä jakelulistalta uudessa tilanteessaan. Näin listaltasi poistuvat ne, jotka eivät lue viestejäsi ja listasi generoi entistä tehokkaammin klikkauksia.

7. Toinen yritys hoitaa viestinnän paremmin

Kilpailijasi saattavat tuottaa parempaa sisältöä, antaa parempia tarjouksia ja viestiä sopivammalla tahdilla. Voit menettää heille asiakkaitasi, jos heidän sähköpostimarkkinointinsa on parempaa kuin sinun.

Mitä voit tehdä asialle?

Ensiksikin ilmoittaudu heidän jakelulistoilleen ja katso miten he tekevät työnsä. Tämä on täysin rehellistä edellyttäen, että et varasta heidän sisältöjään. Lue viestit asiakkaan ja kilpailijan näkökulmasta. Hyväksy, että kilpailijasi saattaa tehdä jotakin paremmin kuin sinä ja ota opiksesi.

Toiseksi ala parantaa omia viestejäsi. Voit aloittaa työstämällä yllä lueteltuja asioita – sisältöä, optimointia ja lähetystiheyttä. Opettele tuottamaan laadukasta sisältöä, kiinnostavia otsikoita sekä kauniita ja vastaanottavaan laitteeseen mukautuvia uutiskirjeitä.

Yhteenveto

Lähetä viestejä riittävän usein, jotta sinua ei unohdeta, mutta älä niin usein, että vastaanottajat turhautuvat. Hoida ajoitus sopivaan aikaan – onko se maanantaiaamu, torstai iltapäivä vai sunnuntaina lounasaikaan? Testaa eri ajankohtia ja vertaile tuloksia.

Kuuntele asiakkaiden palautetta ja ehdotuksia. Kommunikoi lukijoidesi kanssa ja kerro, että arvostat heitä. Näin tulet saamaan hyödyllistä palautetta, joka auttaa kehittämään kampanjoitasi.

Mitä luulet miksi ihmiset poistuvat sinun jakelulistoiltasi?