Ovatko sähköpostimarkkinointi ja asiakashallinta ”naimisissa” keskenään?

Eilen istuessani jälleen junassa tutulla kotimatkalla Tampereelta Jämsään, mielessäni pyöri ajatus:”Mikä tekee sähköpostimarkkinoinnista hyödyllistä?”.

Massamaisen sähköpostiviestin lähettäminen on tänä päivänä liiankin helppoa. Tuhat viestiä lähtee halutessasi sukkelasti. Itsekin ajattelin muutama vuosi sitten, että viestin personointi esim. vastaanottajan nimellä riittää kiinnostuksen herättämiseksi.

Personoitua viestin sisältöä tarvitaan. Minun mielestäni sähköpostiviestin personointi vastaanottajan nimellä ei kuitenkaan riitä, vaan saattaa enemmän vain ärsyttää vastaanottajaa. Liian tuttavallinen aloitus ei ainakaan minuun enää tehoa, mikäli en ole koskaan edes kuullutkaan viestin lähettäjästä. ”Hei Petteri,” -aloitus tuntemattomalta lähettäjältä saa minut herkästi painamaan deleteä.

Jotta saisin parempia tuloksia, on minun kiinnitettävä enemmän huomiota viestin sisältöön ja ennen kaikkea kokonaisprosessiin. Mikä on minun kokonaistavoite, mitä haluan sanoa ja mitä viestini pitäisi saada aikaan?

Mihin sinä sähköpostimarkkinoinnillasi pyrit?

  1. Haluat lisää liikennettä kotisivuillesi. Tarvitset huokuttelevan linkin sähköpostiisi. ”Lue lisää klikkaamalla tästä” -linkki toimii tässä tapauksessa hyvin. Muista kuitenkin asettaa seuranta päälle, jotta tiedät kuka on siirtynyt linkkiä klikkaamalla eteenpäin.
  2. Haluat myyjille lisää kuumia liidejä. Lähettämäsi viestin pitää osua vastaanottajaa ”kipupisteeseen” ja herättää kiinnostuksen. Lisäät viestiin linkin ”Haluan tietää lisää” ja kaikilla tätä linkkiä klikanneilla nousee lippu pystyyn teidän asiakashallinnan puolella. Myyjät voivat helposti seuraavana aamua tarttua edellisen päivän kiinnostuneisiin. Tämä varmistaa, että myyjillä riittää kuumia liidejä.
  3. Haluat asiakkaan ilmoittautuvan tapahtumaan tai koulutukseen. Koska sinulla on jo tiedot asiakkaasta, asiakkaalle riittää yksi hiiren klikkaus ”Osallistun tapahtumaan”. Tämän perusteella tieto siirtyy suoraan asiakashallintaan ilman, että kenenkään tarvitsee tehdä mitään. Aikaa vapautuu rutiiniasioiden hoitamisesta tuottavaan lisäarvoa tuottavaan työhön.

Edellä kuvatut ovat vain esimerkkejä, joilla saat enemmän irti sähköpostimarkkinoinnista. Hallitset kohderyhmiä CRM:ssä ja asiakkuuksien jalostus tapahtuu samassa paikassa. Sähköpostimarkkinoinnin ja CRM-järjestelmän pitää olla tiiviisti ”naimisissa” keskenään, jotta oikeasti hyödyt tuloksista ja tuotat asiakaskokemuksia.

Sähköpostimarkkinointi on vain yksi osa asiakaskokemuksien tuottamisessa. Oletko miettynyt, miltä kokonaisuus näyttää katsojan silmin? Eteneekö juoni sujuvasti kohtauksesta toiseen?

Petteri Koskinen

Kirjoita kommentti